top of page
  • תמונת הסופר/תKeebs

QWERTY / AZERTY / QWERTZ דיי לקלל!

עודכן: 20 בדצמ׳ 2022


כמו שיש שפות שונות בעולם, גם במקלדות ישנם מספר סוגי פריסות חלקן מוכרות יותר וחלקן פחות. בואו נצלול פנימה אל סוגי הפריסות הקיימות ונבין את ההבדלים ביניהן.


קיימות פריסות מקלדת רבות ושונות, כל אחת מעוצבת כך שתתאים לצרכים של שפות ומערכות כתיבה שונות. פריסת המקלדת הנפוצה ביותר היא פריסת QWERTY, הנקראת על שם שש האותיות הראשונות בשורה העליונה של המקשים. פריסה זו תוכננה במקור עבור מכונות כתיבה ידניות ולאחר מכן אומצה לשימוש במקלדות מחשב. היא נמצאת בשימוש במדינות רבות דוברות אנגלית והיא פריסת ברירת המחדל ברוב המחשבים. עם זאת, קיימות פריסות מקלדת אחרות כדי להתאים לצרכים של שפות ומערכות כתיבה שונות. לדוגמה, פריסת AZERTY משמשת במדינות דוברות צרפתית, בעוד פריסת QWERTZ משמשת במדינות דוברות גרמנית. יש גם פריסות מקלדת שתוכננו במיוחד עבור שפות המשתמשות בסקריפטים שאינם לטיניים, כמו הפריסה הרוסית (ЙЦУКЕН) והפריסה היוונית (ΕΛΛΗΝΙΚΑ). בנוסף לפריסות המקלדת הסטנדרטיות, ישנן גם פריסות מיוחדות המיועדות למטרות ספציפיות. לדוגמה, פריסת Dvorak היא אלטרנטיבה לפריסת QWERTY שנטען כי היא יעילה יותר וקלה יותר לשימוש. פריסת Colemak היא חלופה נוספת שמטרתה להיות פריסה ארגונומית ויעילה יותר. פריסות מקלדת מסוימות מיועדות לשימוש עם מערכות הפעלה או יישומים ספציפיים. לדוגמה, פריסת המקלדת של Mac שונה במקצת מפריסת המקלדת של Windows, עם החלפת מקשי האפשרות והפקודה ועוד כמה הבדלים במיקום המקשים. ניתן לשנות את פריסות המקלדת בהגדרות מערכת ההפעלה או על ידי התקנת פריסה אחרת. חלק מהמקלדות גם מאפשרות למשתמשים לעבור בין פריסות שונות באמצעות מקש או פונקציה ייעודיים.


בואו נדבר על זה, רב הקוראים בכלל לא מכירים את הפריסות השונות ואיפלו לא עלה בדעתנו שישנן כלכך הרבה פריסות למקשי המקלדת שלנו. כיוון שפריסות AZERTY, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ,QWERTZ , ЙЦУКЕН הן פריסות פחות נפוצות אינני מתכוון להרחיב עליהן אבל אשמח אם רק תבקשו, אני רוצה שנדבר רגע על האלטרניבות ונכיר אותן קצת יותר לעומק.


פריסות Dvorak ו-Colemak הן פריסות מקלדת שנועדו להיות חלופות יעילות וארגונומיות יותר לפריסת QWERTY, שהיא פריסת המקלדת הנפוצה ביותר עבור אנגלית. שתי הפריסות נוצרו כדי לטפל בחסרונות הנתפסים של פריסת QWERTY ולהציע חווית הקלדה נוחה ויעילה יותר. פריסת דבורק נוצרה על ידי אוגוסט דבורק וויליאם דיילי בשנות ה-30, ואילו פריסת Colemak נוצרה על ידי שי קולמן בשנת 2006. שני הפריסות זכו לתהילה משמעותית בקרב אלו שמחפשים אלטרנטיבה לפריסת ה-QWERTY. אחד ההבדלים העיקריים בין פריסות Dvorak ו-Colemak לבין פריסת QWERTY הוא מיקום האותיות. גם בפריסות Dvorak וגם ב-Colemak, האותיות הנפוצות ביותר ממוקמות בשורה הביתית, שם ניתן להקליד אותן ללא צורך להגיע לשורות העליונות או התחתונות. זה מקל על ההקלדה לפרקי זמן ממושכים מבלי לחוות עייפות או אי נוחות. בנוסף לשינויי האותיות, הן הפריסות של Dvorak והן ב-Colemak כוללות מספר תווים וסמלים מיוחדים אחרים הנמצאים בשימוש נפוץ באנגלית. אלה כוללים את הספרות 0 עד 9, כמו גם סימני פיסוק וסמלים שונים. גם הפריסות Dvorak וגם Colemak נמצאות בשימוש נרחב על ידי מי שמחפש חלופה יעילה ונוחה יותר לפריסת QWERTY. הם זמינים במחשבים רבים וניתן להפעיל או להשבית אותם בקלות דרך הגדרות מערכת ההפעלה. למרות הפופולריות שלהם, לא הפריסה של Dvorak או Colemak נמצאת בשימוש נרחב כמו פריסת ה-QWERTY, שנותרה פריסת המקלדת הסטנדרטית לאנגלית. לסיכום, על אף שהחלופות נשמעות אטרקיביות, התרגלנו לסטנדרט מסויים שקשה לנו לזוז ממנו וכשאתם מחפשים לקנות מקשים למקלדת שלכם אל תשכחו את ההבדלים.

QWERTY keycaps on black floor
QWERTY






77 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page