top of page
  • תמונת הסופר/תKeebs

הקלדה עיוורת / הקלדת מגע

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023



הקלדה עיוורת או הקלדת מגע זוהי שיטת הקלדה שבה הכותב לא מביט על המקלדת בזמן הקלדה אלה על מסך המחשב. להקלדה עיוורת יש יתרונות רבים אך לצידם גם חסרונות (בעיקר בגלל תהליך הלימוד). במאמר זה נלמד את הדברים הבסיסיים של הקלדה ונמנה מספר אתרי לימוד אשר יעזרו לכם להישתפר. סגנון הקלדה זה אינו רק נועד לכתיבה מהירה יותר, אלה גם עוזר לשמור על הגוף שלנו בזמן עבודה ממושכת מול המחשב בעיקר במקצועות כמו תכנות, כתיבת תוכן וכל סוג של עבודה אשר מצריך ישיבה מרובה במחשב.


איך מתחילים ללמוד?


זוכרים שכתבתי שסגנון הכתיבה עוזר לשמור על הגוף שלנו? אז הינה למה, הדבר הראשון וחשוב לא פחות מהקלדה מהירה הוא צורת הישיבה שלנו. להלן מספר נקודות חשובות על התנוחה בה אנו יושבים אל מול המסך:

  • ישיבה זקופה, כפות הרגליים מונחות על הרצפה בצורה מלאה כאשר המרפקים מכופפים בזווית ישירה.

  • ראשך מוטה מעט קדימה לעבר המסך שמוטה מעט כלפי מעלה.

  • שמור מרחק של בין חצי מטר עד 65 סנטימטר בין המסך לעיניים.

  • גע עם פרקי כף היד בשולחן על מנת למנוע עומס על שרירי הכתפיים, הזרועות ושרירי כף היד וחשוב לא לשכוח לא להישען על הידיים עם הגוף.


כל מי שאי פעם התעניין בהקלדה עיוורת או הקלדת מגע שמע את המונח ״שורת הבית״, שורת הבית היא השורה האמצעית של מקשי הכתיבה והיא מרכזית לשאר המקשים במקלדת. הנחת האצבעות בשורה זו מקלה עלינו להגיע לשאר המקשים במקלדת וחוסכת בתנועות מיותרות של כף היד. החזרת האצבעות לשורת הבית תסיע בהקלדה מבלי להביט במקלדת וזאת מכיוון שבשורת הבית ישנם שני מקשי חיווי (F,J), על מקשי החיווי ארחיב בהמשך.


touch typing home positioning הקלדה עיוורת כפתורי בית


על מנת למצוא את מקשי החיווי, געו במקש F ובמקש J הרגישו את הפס הבולט על המקש - זהו פס החיווי שבעזרתו תוכלו לדעת היכן האצבעות שלכם מונחות.

הניחו את האצבע המורה של יד שמאל על האות F ואת האצבע המורה של יד ימין על האות J, שאר האצבעות מלבד האגודלים צריכים להיות מנוחות על שלוש הכפתורים הסמוכים כאשר שני האגודלים מונחים על מקש הרווח. כעת, האצבעות שלכם מונחות על מקשי ״שורת הבית״.



מבנה(פריסת) המקלדת והמקשים


על פי התרשים מטה, ניתן לראות את השטח עליו אחראית כל אצבע, כאשר הזרתות והאגודלים אחראיים גם על המקשים כחולים במקלדת. כל מנת להתאמן על הקלדה עיוורת עליכם תמיד להישתמש באצבעות הנכונות למקשים הנכונים ולהחזירם ל״שורת הבית״.


touch typing finger control area הקלדה עיוורת

(תמונה נבנת בעזרת www.keyboard-layout-editor.com)


המלצות:


תרגול ולימוד של הקלדת מגע יכול להיות מאוד מתסכל, מהרבה סיבות, אחת מהסיבות היא ״איפה״ או ״איך״ להתחיל ואיזה אתר / אפליקציה אפשר למצוא את התרגיל שיתאים דווקא לי.


בחיפוש אחר פלטפורמת תרגול נתקלתי באתר ‏https://www.typingstudy.com/, האתר נראה פשוט למדי ומכיל לא מעט שפות שניתן לתרגל אותן, כמובן שבחרתי לתרגיל באנגלית כי זו השפה שאני משתמש בה הכי הרבה. כאשר בוחרים את השפה המבוקשת ישר נזרקים אל מסך התרגול עם תרגיל ראשון והקל ביותר.

על גבי מסך התרגול ניתן לראות זמן, מילים שנכתבו, דיוק שגיאות ועוד פרמטרים נוספים. אז בהתחלה הכל נראה דיי פשוט.. אך ככל שמתקדמים בשיעורים (lesson) מבינים שזה לא פשוט כלל.


טיפ #1: אל תדלגו על הextra,זה ירגיש לכם סיזיפי וקצת לא מאתגר ואפילו משעמם אבל תאמינו לי זה מאמן את המוח לתנועת האצבעות הנכונה.

טיפ #2: אל פשוט אל תסתכלו על המקלדת, תמששו את הכפתורים עד שתרגישו את פסי החיווי על גבי כפתורי הF וJ, תחזרו לכפתורי הבית ותתחילו משם.

טיפ #3: גם אם התבלבלתם במהלך התרגיל אל תנסו למהר כדי לסיים אם התרגיל ולבדוק כמו מילים כבר הצלחתם לכתוב בדקה, הרי שזה לא באמת משנה. עדיף לתרגל יותר לאט אבל לתת למוח להכיר בתנועה החדשה שהאצבעות עושות.

טיפ #4: הישתמשו במלקדות שיכולות לעזור לכם ואף לזרז את תהליך הלמידה, אנו בקיבס ממליצים על סט המקשים היעודי הזה (ירד מהמלאי)


בסיום כל השיעורים, ניתן למצוא עוד אתגרים באתר כמו תרגול כתיבה מהירה, בדיקת מהירות, משחקים משעשעים שיאתגרו את היכולות שרכשתם בלמידה ועוד.




אז מי מכם הולך להביס את Barbara Blackburn שעומדת על שיא של 212 מילים בדקה מאז 2005?







630 צפיות2 תגובות

2 Comments


yizhar.place
Dec 10, 2023

שלום רב, תודה על המאמר הנ"ל, הלינק לסט המקשים המומלץ אינו עובד. למי שצריך אתר מוצלח לשפות שאינן עברית (אנגלית, צרפתית, גרמנית וכו') ההמלצה היא על האתר הזה: https://www.typingclub.com/

Like
Keebs
Keebs
Dec 10, 2023
Replying to

תודה yizhar.place, סט הכפתורים ירד מהמלאי ולכן הלינק איונ מוביל לשום מקום, אנחנו נתקן את זה :) מקווים שנהנת מהמאמר :)

Like
Whatsapp icon on the screen with a link that leads to support chat within whatsapp
bottom of page