top of page
  • תמונת הסופר/תKeebs

המדריך המלא למקלדת מכנית - כל מה שרצית לדעת

צמד המילים ״מקלדת״ ו ״מכנית״ כבר לא זר לאף אחד, עולם המקלדות המכניות הינו עולם שלם עם מאות דגמים של מקלדות שלא נדבר על סוויצ׳ים וכפתורים שיום-יום מתחדשים ומשתנים. כל מקלדת גם אם היא נראת אחד לאחת דומה לחברה שלה נשמעת אחרת וזה נובעה ממספר סיבות שנעמיק בהן בהמשך המאמר, ובכל זאת אתם שואלים, מה כל-כך מיוחדת במקלדת מכנית ומה הופך אותה לטובה יותר לגיימינג?

לפני שנרחיב מה ההיתרונות של מקלדת מכנית לגיימינג נעשה סדר בדברים והדבר הראשון זה איך עובדת מקדלת מכנית, כדי להבין איך היא עובדת נצטרך להבין איך היא בנויה.


מבנה המקדלת המכנית

  1. הקייס: הקייס נועד להגן על כלל הרכיבים האלקטרוניים שיש במקלדת המכנית, אמנם הקייס נועד להגן על הרכיבים בתוך המקלדת אבל הוא משחק תפקיד מאוד חשוב בעיצוב של המקלדת. לדגומא הקייס יכול להשפיע על השיפוע של המקלדת ובכך לשפר את הארגונומיות שלה.

  2. לוח PCB: לוח ה PCB הינו המוח של המקלדת, למעשה זה מעגל מודפס שעליו יושבים כל הרכיבים האלקטרוניים של המקלדת ואליו מתחבר כבל ה-USB, תאורת לד, הסוויצ׳ים תאורת הלד ושאר הרכיבים

  3. פלטה: הפלטה עשויה מתכת או פלסטיק ותםקידה להפריד בין לוח ה PCB והסוויצ׳ים, ישנן מקלדות שמגיעות עם שכבת ספוג על הפלטה על מנת לספוג את רעשי הלחיצות ובכך לייצר צליל ״עמום״ המכונה 'Thock'.

  4. מייצבים: המייצבים הינם מוטות דקים וארוכים אשר תפקידם לייצב את המקשים הארוכים במקלדת כמו כפתור הרווח, אנטר ושיפט.

  5. סוויצ׳ים: הסוויצ׳ים הם הזהב האמיתי של כל אוהבתי המקלדות המכניות, הסוויצי׳ים הם למעשה כפתורים מכניים הבנויים מבית סוויצ׳ עשוי למפלסטיק, קפיץ, גזע, ומשטח נחושת שמטרתו לעביר פיקוד שבוצעה לחיצה ללוח ה PCB. סוויצ׳ים יכולים להיות מהירים, קשים, רועשים, שקטים, קלים ועוד המון וריציות שמשגעות את כל העוסקים בתחום.

  6. כפתורים: הכפתורים הם הדבר השני הגדול שמשגע את כולם, עיצובים מרהיבים, סגונונת שונים (גבוהים, שטוחים, עבים ועוד) וכמובן איכות שונה, לרב כפתורי המקלדת יהיו עשויים מפלסטיק PBT או ABS ולכל אחד יתרונות משלו.

  7. תאורה אחורית: נכון שתאורה אחורית לא בהכרח נמצאת בכל מקלדת, אבל תאורה במקלדת מכנית נהיתה כלכך נפוצה שכמעט ואין יצרן שמייצר מקלדות ללא תאורה אחורית שאפשר להתייחס לזה כאילו ״בילד אין״


עכשיו שאנחנו מבינים מהו המבנה ואיך בנויה המקלדת המכנית, ננסה להבין איך עובדת המקלדת המכנית שלנו.

המקלדת המכנית מבוססת על מנגנון מכני אשר שולח אות ללוח ה PCB בעת לחיצה, הלוח מקבל את האות ומעביר אותה למחשב - נשמע פשוט לא? ואם הייתי אומר שמקלדת מכנית עושה את הפעולה הזאת במהירות ממוצעת של 6 מאיות שניה (6ms) נשמע מהיר או שעדיין לא? לצורך המחשה מהירות המצמוץ הממוצעת הינה 100 מאיות שניה (100ms), פתאום מצמוץ מרגיש לי איטי מאוד...


להלן דוגמא:

cherry mx brown switch for mechanical keyboard
Cherry MX Brown תמונה מאת קאסטין קראמן









בתמונה מעלה, ניתן לראות איך עובד מנגנון הלחיצה בתוך הסוויצ׳ עצמו.


מה שהופך אותה למקלדת מצויינת לגמיירים


למקלדת המכנית מגוון יתרונות על המקלדת הסטנדרטית החל ממהירות התגובה ועד ללחיצה במקביל על מספר מקשים. בגיימינג בייחוד גיימינג תחרותי כמו Shooter או Racing מהירות היא שם המשחק,מי שמגיב הכי מהר נמצא ביתרון על המתחרים וכאן נכנסת לתמונה המקלדת המכנית. המהירות של המקלדת המכנית לגיימינג היא יתרון עצום אבל הוא לא היתרון היחיד, לכל שחקן יש העדפות לחויית המשחק, וכשזה נוגעה למקלדת החוויה צריכה להיות מדוייקת לשחקן וניתן להגיע לדיוק מירבי על ידי בחירת הסוויץ הנכון.

הבחירה הקלאסית של הגיימרים הינם סוויצ׳ים לינאריים והסיבה לכך כי גזע הסוויץ יורד ישירות למנגנון בצורה ישרה - מה שהופך את הליצה לחלקה ומהירה יותר על פני סוגי סוויצ׳ים אחרים כגון סוויצ׳ קליקי או טקטילי. דבר נוסף ששחקן לוקח בחשבון זה כוח ההפעלה של הסוויצ׳ - ככל הכוח ההפעלה גבוה יותר, כל ההתנגדות בעת הלחיצה חזקה יותר - מה שהופך את הלחיצה לקשה יותר. מה שמשפיע על כוח ההפעלה הינו הקפיץ יש קפיצים ארוכים / קצרים והסלילים להיטים צפופים יותר או פחות מה שמייצר התנגדות שונה בין סוויצ׳ לסוויצ׳.

משתנה נוסך ואחרון למאמר זה הינו טווח הלחיצה - זהו הטווח שהלחיצה צריכה לעבור על מנת לשלוח אות ללוח ה PCB, הטווח משתנה בין סוויצ׳ לסוויצ׳ במספר בודד של מילימטרים אבל הנתון המעניין באמת הינו טווח הלחיצה שמוכן מראש - ככל שטווח הלחיצה שמוכן מראש יהיה גבוהה יותר כך הלחיצה על המקש תיהיה קצרה יותר ובזה תקצר את זמן שליחת האות ללוח. כאן תוכלו להתרשם מסוגי הסוויצים שיש לקיבס להציע

למקלדת המכנית יתרונות נוספים, לדוגמא Anti-ghosting מה שמאפשר לחיצה על מספר מקשים במקביל ללא הפרעה (המחשב יקלוט את כלל הלחיצות בו זמנית). ארגונומיות - כל גיימר יודע ארגונומיות מקסמלית היא הכרחית, היא אמנם לא הכרחית כדי לנצח בתחרות, אבל היא הכרחית כדי להתאמן לתחרות.

עיצוב - לעיצוב אין השפעה ישירה על הביצועים במשחק אבל עיצוב הסט-אפ לגיימר הוא כמו נאום שמעלה את המורל לפני התחרות שמשלים את חוויית הגיימינג.


לסיכום, עולם המקלדות המכניות הינו עולם מרתק שכשנכנסים אליו קשה מאוד להתנתק. מקלדת מכנית מביאה איתה חוויה חדשה ומרעננת לשולחן הגיימינג ו/או העבודה שלך, היכולת להחליף כפתורים ובזאת לשנות כמעט בצורה מוחלטת הנראות של המקלדת שלך או להחליף סוויצ׳ים ולגרום לכולם במשרד לסובב ראשים בגלל הרעש החדש או המוזר 😅 שאתם תעשו.



232 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentários


bottom of page